ÿþ<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Frameset//EN"> <HTML> <BODY BGCOLOR=#999999 TEXT=#ffff00 LINK=#000066 VLINK=#660066> <HEAD> <META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=windows-1250"> <TITLE>Podstawy Dev C++ - C++ i jego struktura</TITLE> </HEAD> <BODY> <BR> <BR> <BR> <CENTER><H1><B><U><FONT COLOR=#ffcc00>Co to C++ ?</FONT></U></B></H1></CENTER> <BR> <BR> <BR> <FONT SIZE="+1"><U>C++</U></FONT> jest jzykiem wysokiego poziomu pozwalajcym na programowanie proceduralne, obiektowo-zorientowane oraz generyczne. OpracowaB go Bjarne Stroustrup na bazi jzyka C. Kody zródBowe w C++ wymagaj kompilacji przeprowadzanej przez specjalne programy (kompilatory), które tworz na ich bazie odpowiedni kod maszynowy. Tak wic by zacz programowanie musimy zaopatrzy si w jeden z kompilatorów C++. My posBugiwa si bdziemy programe Dev C++, który za darmo pobra mo|na np. ze strony <a href="http://www.instalki.pl/programy/download/programowanie/DevCpp4.php">www.instalki.pl</a>. <BR> <BR> Zaletami jzyka C++ s: <UL> <LI>Czytelno[, jzyk C+ jest zbli|ony do ludzkiego jzyka wic kod programu jest Batwy do odczytania. <LI>Przeno[no[, napisane przez nas programy da si odtworzy na ka|dym komputerze i pod ka|dym systemem. <LI>Popularno[, jest to najbardziej rozwijany jzyk programowania. </UL> <BR> <P>Po otwarciu programu Dev C++, aby zacz prac i napisa nasz pierwszy program nale|y wyona cig nastpujcych czynno[ci: <UL TYPE="circle"> <LI> Wybieramy plik->nowy->projekt <LI> W nowym oknie zaznaczamy w zakBadce Basic Console application->nadajemy nazw naszemu projektowi <LI> W nowym oknie wskazujemy miejsce zapisu naszego nowego projektu i klikamy ok </UL> Oto co zobaczymy po wykonaniu tych czynno[ci: <BR> <PRE><FONT COLOR="#000000"> #include <iostream> using namespace std; int main() { system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } </FONT></PRE> <BR> <BR> <U>#include <iostream></U> - Linijki kodu zaczynajce siod znaku hasza # s dyrektywami dla procesora. To nie s zwykle linijki kodu interpretowane przez kompilator, ale dyrektywy dla pocesora. Ten specyficzny plik zawiera deklaracje okre[lone w podstawowej bibliotece C++ dotyczcej strumieni wej[cia wyj[cia, jest zawart tutaj poniewa| jego funkcjonalno[ jest przydatna w u|ytkowaniu programu. Plik <I>iostream</I> (jest to skrót od input-output stream) zawiera definicje poleceD pozwalajcych na wy[wietlenie informacji na ekranie i wczytywanie do programu danych z klawiatury. Dziki iostream mo|emy wy[wietli na ekranie dowolny komunikat. <BR> <BR> <U>using namespace std;</U> - Instrukcja to rozwizuje problemy dublujcych si nazw ró|nyh funkcji i poleceD. Gdyby[my nie wpisali tej instrukcji przy wykorzystaniu poleceD jak cout musieliby[my wskazywa kompilatorowi, skd one pochodz. <U>Std</U> oznacza bibliotek standardow, w której znajduj sidefinicje wszystkich najwa|niejszych symboli oraz poleceD i funkcji. <BR> <BR> <U>int main()</U> - W tym miejscu pojawia si zaznaczanie funkcji gBównej programu, niezbdnej do funkcjonowania programu. <BR> <BR> <U>system("PAUSE");</U> - nakazuje systemowi wstrzyma zamknicie okna z efektem pracy naszego programu. <BR> <BR> <U>teturn EXIT_SUCCESS</U> - polecenie fnkcji <U>main</U>, informuje system, |e wykonanie instrukcji znajdujcych si wewntrz jej zakoDczyBo si sukcesem. <BR> <BR> <U><B>UWAGA!!</B></U> Ka|da niemal linijka kodu programu napisana w jzyku C++ musi by zakoDczona œ[rednikiem (;), a w przypadku gdy go zabraknie, zostanie wy[œwietlony odpowiedni komunikat o bBdzie podczas próby kompilacji nowo stworzonego programu. <BR> <BR> <BR> <BR> <CENTER><A HREF="Strona gBówna.html">Powrót do strony gBównej</A></CENTER> </BODY> </HTML>